แนวทางการพัฒนาผลิตภัณฑ์ท้องถิ่นเพื่อการส่งออกของกลุ่มวิสาหกิจชุมชนดอกไม้ประดิษฐ์ ตำบลแม่ทะ อำเภอแม่ทะ จังหวัดลำปาง

กรรณิการ์ สายเทพ, พิชญา เพิ่มไทย

Abstract


บทคัดย่อ

การวิจัยครั้งนี้ มุ่งศึกษาปัญหาและศักยภาพของกลุ่มวิสาหกิจชุมชนดอกไม้ประดิษฐ์เพื่อค้นหาแนวทางและรูปแบบการพัฒนาผลิตภัณฑ์ของกลุ่มวิสาหกิจชุมชนดอกไม้ประดิษฐ์เพื่อให้ได้มาตรฐานการส่งออก โดยทำการสำรวจ และสัมภาษณ์เชิงลึกได้แก่สมาชิกในกลุ่ม พนักงาน และลูกค้า วิธีการศึกษาวิจัยครั้งนี้คือแบบสอบถาม การสังเกตแบบมีส่วนร่วมควบคู่กับการสัมภาษณ์เชิงลึก

ผลการวิจัยพบปัญหาที่มีความสำคัญ คือปัจจุบันมีการรวมตัวกันเป็นกลุ่มเล็กๆ เพื่อประดิษฐ์ดอกไม้ส่วนมากเป็นดอกไม้ที่ทำมาจากกระดาษสาและมีพ่อค้าคนกลางมารับซื้อภายในหมู่บ้านเพื่อนำไปขายต่อ ผลิตภัณฑ์ของกลุ่มจะเน้นการที่ประดิษฐ์ดอกไม้เพื่อประดับพวงหรีด เชิงเทียน มีปริมาณผลผลิตที่ไม่แน่นอนขึ้นอยู่กับคำสั่งซื้อของลูกค้า อีกทั้งยังไม่มีรูปแบบการพัฒนาผลิตภัณฑ์อย่างเป็นรูปธรรม แนวทางการพัฒนาศักยภาพของกลุ่ม 1) ต้องมีการรวมกันเป็นเครือข่ายและจัดพบปะกันเป็นระยะ อาทิ เป็นรายเดือนหรือไตรมาส 2) ต้องมีการกำหนดมาตรฐานสินค้าและการควบคุมระบบการผลิตให้มีความสม่ำเสมอ และ 3) ต้องมีการพัฒนารูปแบบผลิตภัณฑ์ให้เป็นที่ต้องการของลูกค้าและเพื่อการส่งออก

คำสำคัญ : ผลิตภัณฑ์ท้องถิ่น, การส่งออก, ดอกไม้ประดิษฐ์, การพัฒนาผลิตภัณฑ์

 

Abstract

            This research aims to study the problems and the capability of the community product of artificial flowers to find out guideline and format product development of artificial flowers community business group for export standards. It was a survey research and in-depth interview with the committee members, employees, and customers. The research method of this study was questionnaires, the participatory observation gathering with the in-depth interview.                   

            The outcomes of the research revealed that the key important problems that entrepreneurs still gather in a small group for artificial flowers. Most of the products are made from mulberry paper and there are middle men coming to buy the products in the village. The group's products are focused on artificial flowers to decorate the wreaths and candles, unstable yields depend on customer orders, unclear concrete format of product development. The development method was split into 3 directions as 1) participating with community on having joint meetings i.e. monthly or quarterly, 2) specifying product standard and production control system for uniformity, 3) developing product models is required by customers and for export.

Keywords :  Community Product, Export, Artificial Flowers, Product Development


Full Text:

PDF

Refbacks

  • There are currently no refbacks.