การพัฒนาโปรแกรมการท่องเที่ยวสำเร็จรูปเพื่อตอบสนองความต้องการพฤติกรรม นักท่องเที่ยวชาวไทย : กรณีศึกษาจังหวัดฉะเชิงเทรา

ครรชิต มาระโภชน์

Abstract


           การวิจัยครั้งนี้มีวัตถุประสงค์คือ (1) เพื่อศึกษาสถานการณ์การท่องเที่ยวด้านจุดแข็ง จุดอ่อนโอกาส และข้อจำกัด ในจังหวัดฉะเชิงเทรา (2) เพื่อศึกษาพฤติกรรมการท่องเที่ยวของนักท่องเที่ยวซาวไทยในจังหวัดฉะเชิงเทรา และ (3) เพื่อพัฒนา โปรแกรมการท่องเที่ยวสำเร็จรูปเพื่อตอบสนองความต้องการของนักท่องเที่ยวซาวไทย เป็นวิจัยแบบผสม เครื่องมือ คือ แบบสัมภาษณ์ เพื่อสอบถามบุคลากรที่เกี่ยวข้องกับการท่องเที่ยวหน่วยงานภาครัฐและเอกซน และผู้ประกอบการ ธุรกิจท่องเที่ยว และแบบสอบถามเพื่อเก็บข้อมูลนักท่องเที่ยว กลุ่มตัวอย่าง จำนวน 400 คนวิเคราะห์ข้อมูลด้วยสถิติพรรณา เพื่อหาค่าความถี่ ร้อยละค่าเฉลี่ยและส่วนเบี่ยงเบนมาตรฐาน ข้อมูลเชิงคุณภาพด้วยการสัมภาษณ์เชิงลึกผู้มีส่วนเกี่ยวข้อง จำนวน 10 คน วิเคราะห์ข้อมูลเชิงเนื้อหา
           ผลการวิจัยพบว่า สถานการณ์การท่องเที่ยวที่ผ่านมา จังหวัดฉะเชิงเทรามีศักยภาพและมีแนวโน้มที่จะได้รับ การพัฒนาส่งเสริมด้านการท่องเที่ยว เนื่องจากมีปริมาณนักท่องเที่ยวลดลง อันมาจากปัญหาน้ำท่วม พฤติกรรมการท่องเที่ยว ส่วนใหญ่เดินทางด้วยตนเองมากกว่าการใช้บริการผ่านบริษัทนำเที่ยว การท่องเที่ยวเชิงธรรมซาติและเชิงศิลปวัฒนธรรม มากที่สุด มีจุดประสงค์หลัก คือ การนมัสการสิ่งศักดิ์สิทธิ์ ระยะเวลา 1 วัน การพัฒนาโปรแกรมการท่องเที่ยวสำเร็จรูปเชิงธรรมซาติ ได้แก่ แม่น้ำบางปะกง ซมปลาโลมา อำเภอบางปะกง ศูนย์ศึกษาการพัฒนาเขาหินซ้อน เกาะลัดบางคล้า และเขตรักษาพันธุสัตว์ป่าเขาอ่างฤาไน โปรแกรมการท่องเที่ยวสำเร็จรูป เชิงวัฒนธรรม ได้แก่ วัดโสธรวรารามวรวิหาร ตลาดบ้านใหม่ 100 ปี วัดสมานรัตนาราม วัดโพธิ์บางคล้า และ ตลาดคลองสวน 100 ปีรวมถึงโปรแกรมการท่องเที่ยวสำเร็จรูปเชิงผสมผสานได้แก่ วัดโสธรวรารามวรวิหาร วัดสมานรัตนาราม ตลาดบ้านใหม่ 100 ปี ตลาดคลองสวน100 ปี แม่น้ำบางปะกง ตลาดน้ำบางคล้า วัดโพธิ์บางคล้า ป้อมเมืองฉะเชิงเทรา ศาลเจ้าพ่อหลักเมือง และตลาดโบราณนครเนื่องเขต
คำสำคัญ : โปรแกรมการท่องเที่ยวสำเร็จรูป, พฤติกรรมนักท่องเที่ยว, นักท่องเที่ยวซาวไทย

           The objectives of the research were (1) to study tourism situation and the tourism strengths, weakness, opportunities, and threats in Chachoengsao province, (2) to study Thai tourist behavior in Chachoengsao province, and (3) to develop Chachoengsao’s tour packages in respond to demand behavior of Thai tourists.This study was mixed method research based on data obtained through interview and questionnaire. The researcher used interview form for government and non-government tourism organizations staff, tourism entrepreneurs and the questionnaire were used to collected the data from Thai tourists. The sample groups of this research were divided into qualitative and quantitative methods. The quantitative method was done by distributing 400 sets of questionnaire to Thai tourists in Chachoengsao province. The statistic analysis was conducted using frequency, percentage, mean, and standard deviation. The qualitative method was done by interviewing government and non-government tourism organizations staff and tourism entrepreneurs totaling 10 people and performed content analysis, SWOT analysis and presented the data in essay format.
           The outcomes of research revealed that 1) Chachoengsao province has potential to promote as tourism destination even if the number of tourists were decreased in Chachoengsao due to flooding last year (2011). 2) Thai tourists mostly travel to Chachoengsao by themselves. The main purpose of travelling is to worship holy spirits. The average time of travelling was one day. 3) The output of Chachoengsao’s tour packages for Thai tourists were separated into three categories. Firstly, the natural-based tourism package comprised of Bangpakong river, dolphin watching at Bangpakong district, Khao Hinsorn Royal Development Center, Lud Island and Khao Ang Ruenai Wildlife Sanctuary. Secondly, the cultural-based tourism package comprised of Sothornwararamvoraviharn Temple, Banmai old market, Samanrattanaram Temple, Pho Temple, and Klong Suan old market. Finally, the mixed tourism package (natural-cultural tourism) comprises Sothorn Temple, Samanrattanaram Temple, Banmai old market, Klong Suan old market, Bangpakong River, Bangkla floating market, Pho Temple, Chachoengsao old fort and wall, Chachoengsao city pillar shrine, Nakhon nueng khet old market.
Keywords : Package Tour, Tourist Behavior, Thai Tourist


Full Text:

PDF

Refbacks

  • There are currently no refbacks.