พฤติกรรมการเลือกซื้อเครื่องสำอางจากประเทศเกาหลีของสุภาพสตรี ในเขตอำเภอเมือง จังหวัดเขียงใหม่

เบญจวรรณ ขันทะวงศ์

Abstract


           การศึกษานี้มีวัตถุประสงค์ (1) พฤติกรรมการเลือกซื้อเครื่องสำอางจากประเทศเกาหลีของสุภาพสตรี (2) ปัจจัยที่มีผลต่อพฤติกรรมการเลือกซื้อเครื่องสำอางจากประเทศเกาหลีของสุภาพสตรี และ (3) ศึกษาความสัมพันธ์ ระหว่างปัจจัยที่มีผลต่อพฤติกรรมการเลือกซื้อเครื่องสำอางจากประเทศเกาหลีของสุภาพสตรี กลุ่มตัวอย่าง คือ สุภาพสตรี ที่อาศัยในอำเภอเมือง จังหวัดเขียงใหม่ ซึ่งเคยใช้ผลิตภัณฑ์เครื่องสำอางจากประเทศเกาหลี จำนวน 400 ราย วิเคราะห์ ข้อมูลใช้สถิติเซิงพรรณนา และสถิติอนุมาน ด้วยเทคนิค One Way ANOVA ผลการศึกษาข้อมูลทั่วไปของผู้ตอบแบบสอบถาม พบว่าส่วนใหญ่มีอายุ 21-30 ปี การศึกษาระดับปริญญาตรีหรือกำลังศึกษาในระดับปริญญาตรี มีอาซิพนักเรียน/นักศึกษา และมีรายได้โดยเฉลี่ยต่อเดือน ไม่เกิน 10,000 บาท
           ผลการศึกษาพฤติกรรมการเลือกซื้อเครื่องสำอางจากประเทศเกาหลีของสุภาพสตรี พบว่า เครื่องสำอาง ส่วนใหญ่ที่ถูกเลือกใช้คือ ผลิตภัณฑ์บำรุงผิวหน้า เฉลี่ยเดือนละครั้ง ซื้อจากร้านค้าเครื่องสำอางนำเข้าทั่วไป เฉลี่ยต่อครั้ง คือ 2,001-3,000 บาท บุคคลที่มีอิทธิพลต่อการตัดสินใจซื้อ คือ ตนเอง แหล่งรับรู้ข่าวสาร ซ่องทางอินเทอร์เน็ต เหตุผล ที่ทำให้ตัดสินใจเลือกซื้อ ความคาดหวังว่าเมื่อใช้ผลิตภัณฑ์แล้วผิวพรรณจะดูดี สวยงามเหมือนดาราเกาหลี และปัจจัย สำคัญมากที่สุดในการเลือกซื้อเครื่องสำอางเกาหลี คือ คุณภาพของสินค้า สำหรับโอกาสในการซื้อเครื่องสำอางจากประเทศ เกาหลีมากที่สุดคือ ผลิตภัณฑ์ที่ใช้อยู่หมด และระยะเวลาใช้เครื่องสำอาง ประมาณ 6 เดือนถึง 1 ปี
           ปัจจัยส่วนประสมการตลาดที่มีผลต่อการเลือกซื้อเครื่องสำอางที่มีค่าเฉลี่ยสูงสุดลำดับแรก คือ ด้านผลิตภัณฑ์ ด้านราคา ด้านซ่องทางการกระจายสินค้า และลำดับสุดท้ายด้านการส่งเสริมการตลาด
           การทดสอบความสัมพันธ์ระหว่างปัจจัยส่วนประสมการตลาด พบว่ามีความแตกต่างกันด้านผลิตภัณฑ์ อย่างมีนัยสำคัญที่ระดับนัยสำคัญทางสถิติที่ระดับ 0.05 ส่วนด้านราคา ด้านซ่องทางการจัดจำหน่ายและด้านการส่งเสริม การตลาดไม่มีนัยสำคัญ
คำสำคัญ : พฤติกรรมการเลือกซื้อ, เครื่องสำอางเกาหลี

           The purpose of this study were to (1) study behavior of ladies in purchasing Korean cosmetics, 2)  investigate factors influencing behavior of those ladies towards purchasing Korean cosmetics and 3) study relationship between factors influencing behavior of those ladies in purchasing Korean cosmetics. The sampling group was 400 ladies in Muang district, Chiang Mai province, who used to apply Korean cosmetics. Data were analyzed by descriptive statistics and inferential statistics with One Way ANOVA technique. The general information of respondents revealed that most of them were in the age of 21-30 years old, holding or studying in Bachelor’s degree, being students and earning average monthly income of less than 10,000 Baht.
           The results of behavioral study of ladies in Muang district, Chiang Mai province towards purchasing of Korean cosmetics showed the type of majority purchased product was in facial care product with the purchasing frequency of once in a month. The place where they purchased the product from was at general imported cosmetic shop. The average paid per purchase for the imported cosmetics was at the amount of 2,001-3,000 Baht and the influenced person was the customer own self. Source of information was from the Internet. Reason in purchasing the Korean cosmetics was mostly referred to the expecting radiance and beautiful skin as Korean movie stars. The most important factor in decision to purchase the product was its quality and occasion for they to purchase was when the existing one was finished. The duration in applying Korean cosmetics was found between 6 months-1 year.
           The findings on marketing mix factors influencing the purchase of Korean cosmetics as indicated by the respondents that the highest important ranked level was in product factor, in price factor, in place factor, and in promotion factor.
           The correlations test among marketing mix factors showed that there were difference found in product factor with the statistical significance level of 0.05; while none of statistical significant level was found in price, place and promotion factors.
Keywords: Purchasing Behavior / Korean Cosmetics


Full Text:

PDF

Refbacks

  • There are currently no refbacks.