ปัจจัยที่มีอิทธิพลต่อการตัดสินใจซื้อประกันชีวิตผ่านธนาคารกรุงไทย ของลูกค้าในเขตจังหวัดศรีสะเกษ

อลิสา จันทา, ปิยกนิฏฐ์ โชติวนิช

Abstract


           การวิจัยครั้งนี้มีวัตถุประสงค์เพื่อศึกษาปัจจัยที่มีอิทธิพลต่อการตัดสินใจซื้อประกันชีวิตผ่านธนาคารกรุงไทยของลูกค้าในเขตจังหวัดศรีสะเกษและเพื่อเปรียบเทียบปัจจัยที่มีอิทธิพล ต่อการตัดสินใจซื้อประกันชีวิตผ่านธนาคารกรุงไทยของลูกค้าในเขตจังหวัดศรีสะเกษโดยจำแนกตาม เพศ อายุ สถานภาพสมรส ระดับการศึกษา อาชีพ และรายได้ต่อเดือนประชากรที่ใช้ในการวิจัยครั้งนี้ได้แก่ ลูกค้าที่มีกรมธรรม์ประกันชีวิตที่ซื้อผ่านธนาคารกรุงไทย ในเขตจังหวัดศรีสะเกษ 4 สาขา จำนวนทั้งสิ้น 1,100 คน กลุ่มตัวอย่าง จำนวน 285 คน สุ่มตัวอย่างแบบแบ่งชั้นภูมิอย่างเป็นสัดส่วนเครื่องมือในการวิจัยเป็นแบบสอบถามแบบมาตรส่วนประเมินค่า 5 ระดับ มีค่าความเชื่อมั่นของแบบสอบถาม เท่ากับ .95สถิติที่ใช้ในการวิเคราะห์ได้แก่ ค่าความถี่ ค่าร้อยละ ค่าเฉลี่ย ส่วนเบี่ยงเบนมาตรฐาน การทดสอบค่า t test การทดสอบค่า F test และการวิเคราะห์ถดถอยพหุคูณ
           ผลการวิจัยพบว่าส่วนใหญ่เป็นเพศขาย สถานภาพสมรส มีการศึกษาระดับปริญญาตรี มีอาชีพค้าขาย และมีรายได้ 20,001 บาทขึ้นไป ปัจจัยที่มีอิทธิพลต่อการตัดสินใจซื้อประกันชีวิตผ่านธนาคารกรุงไทยของลูกค้า โดยเรียงลำดับจากมากไปหาน้อย พบว่า ด้านภาพลักษณ์ของบริษัท ด้านเบี้ยประกันภัย ด้านสิทธิประโยชน์ที่คาดว่าจะได้รับ และด้านตัวแทนประกันตามลำดับ ตัวแปรพยากรณ์ที่ใช้ในการทำนาย ปัจจัยที่มีอิทธิพลต่อการตัดสินใจซื้อประกันชีวิต คือ ด้านภาพลักษณ์ของบริษัท ด้านเบี้ยประกันภัย ด้านสิทธิประโยชน์ที่คาดว่าจะได้รับ และด้านตัวแทนประกัน เปรียบเทียบปัจจัยที่มีอิทธิพลต่อการตัดสินใจซื้อประกันชีวิตผ่านธนาคารกรุงไทยของลูกค้าในเขตจังหวัดศรีสะเกษ โดยจำแนกตาม เพศ อายุ สถานภาพสมรส ระดับการศึกษา อาชีพ และรายได้ต่อเดือน พบว่า เพศ และรายได้ต่อเดือน ต่างกัน มีความคิดเห็นต่อปัจจัยด้านสิทธิประโยชน์ที่คาดว่าจะได้รับ ด้านเบี้ยประกัน ด้านบริษัทประกัน ด้านตัวแทน ประกัน ไม่แตกต่างกัน ลูกค้าที่มีสถานภาพสมรส อายุ ระดับการศึกษา และอาชีพต่างกัน มีความคิดเห็นต่อปัจจัย ด้านสิทธิประโยชน์ที่คาดว่าจะได้รับ ด้านเบี้ยประกัน ด้านภาพลักษณ์ของบริษัท ด้านตัวแทนประกัน แตกต่างกัน อย่างมีนัยสำคัญทางสถิติที่ระดับ .01
คำสำคัญ : ปัจจัยที่มีอิทธิพล, ประกันชีวิต, การตัดสินใจซื้อ, ลูกค้า

           The purpose of this research was to study factors influencing the customer’s decision making in life insurance purchasing via Krung Thai Bank in the vicinity of Si Sa Ket and to compare factor influencing the customer’s decision making in life insurance purchasing via Krung Thai Bank in vicinity of Si Sa Ket by classifying to gender, age, marital status, educational background, occupation and income per month. The population of this research was 1,156 customers with insurance policy which were bought via 4 branches of Krung Thai Bank in vicinity of Si Sa Ket including Khun Han branch, Si Sa Ket branch, Kantharalak branch, uthumphon Phisai branch by using Krejcie and Morgan’s table (1970:607-610 refer to Thongbai Sudchalee 2551: 129). The sampling group was 285 persons by using stratified random sampling method. The research tool was survey questionnaire with 5 scales rating and the reliability of questionnaire was .95. The statistic for data analysis consisted of frequency, percentage, mean, standard deviation, t-test, F-test and Multiple Regressions.
           From the research, it revealed that majority of respondents were male, with married marital status, with undergraduate educational background, with self-employed occupation and with monthly income of over 20,001 Baht. On factors influencing customer decision making in life insurance purchasing via Krung Thai Bank in vicinity of Si Sa Ket, it found that image, insurance premium, expected benefits & application and insurance agent respectively. Independent variable for forecasting factor influencing customer’s decision making in life insurance purchasing via Krung Thai Bank, including image of company, insurance premium, expected benefit & application and insurance agent. The best variable of such group could forecast the decision making of life insurance purchasing via Krung Thai Bank at 79.90%. The comparison among factors influencing to customer’s decision making in life insurance purchasing via Krung Thai Bank in vicinity of Si Sa Ket by classifying according to gender, age, marital status, educational background, occupation and income per month. As for customers with difference in gender and income per month, their attitudes toward expected benefit & application, insurance premium, insurance company, insurance agent were with no significant difference. As for customers with difference in marital status, age, educational background and occupation, their attitudes toward expected benefit & application, insurance premium, insurance company, insurance agent were with different significance at .01.
Keywords: Factor Influencing, Life Insurance


Full Text:

PDF

Refbacks

  • There are currently no refbacks.