กลยุทธ์การให้บริการงานด้านสินเชื่อ (สินเชื่อรายปลีก) ธนาคารกรุงเทพ จำกัด (มหาชน) สำนักธุรกิจอุบลราชธานี

ยุทธศาสตร์ เจริญสัตยธรรม, จิณณวัตร ปะโทคัง

Abstract


           การวิจัยมีวัตถุประสงค์ เพื่อศึกษากลยุทธ์การให้บริการงานด้านสินเชื่อ (สินเชื่อรายปลีก) ธนาคารกรุงเทพ จำกัด (มหาซน) สำนักธุรกิจอุบลราชธานี และเพื่อเปรียบเทียบกลยุทธ์การให้บริการงานด้านสินเชื่อ (สินเชื่อรายปลีก) ธนาคารกรุงเทพ จำกัด (มหาซน) สำนักธุรกิจอุบลราชธานี จำแนกตาม เพศ อายุ สถานภาพ ระดับการศึกษา อาชีพ รายได้เฉลี่ยต่อเดือน
           กลุ่มตัวอย่าง คือ ผู้ใช้บริการงานด้านสินเชื่อ (สินเชื่อรายปลีก) ของเจ้าหน้าที่สินเชื่อธนาคารกรุงเทพ จำกัด (มหาซน) สำนักธุรกิจอุบลราชธานี (ในเขตรับผิดชอบจังหวัดอุบลราชธานี จังหวัดยโสธร และจังหวัดอำนาจเจริญ) จำนวนรวม 310 ราย โดยสุ่มตัวอย่างแบบแบ่งชั้นภูมิ เครื่องมือวิจัย คือ แบบสอบถาม มิความเชื่อมั่นทั้งหมด .98 สถิติที่ใช้ในการวิเคราะห์ข้อมูลได้แก่ ค่าร้อยละ ค่าเฉลี่ย ส่วนเบี่ยงเบนมาตรฐาน การทดสอบค่า t และการทดสอบค่า F
           ผลการวิจัยพบว่า ผู้ใช้บริการงานด้านสินเชื่อ (สินเชื่อรายปลีก) ธนาคารกรุงเทพ จำกัด (มหาชน) สำนักธุรกิจ อุบลราชธานี ส่วนใหญ่เป็นเพศชาย มิอายุไม่เกิน 40 ปี สถานภาพสมรส ศึกษาระดับปริญญาตริ มิอาชีพค้าขาย/ ประกอบธุรกิจ และมิรายได้ต่อเดือน 20,001 - 30,000 บาท กลยุทธ์การให้บริการงานด้านสินเชื่อ (สินเชื่อรายปลีก) ธนาคารกรุงเทพ จำกัด (มหาชน) สำนักธุรกิจอุบลราชธานี ใช้กลยุทธ์ทางการตลาด 6 ด้าน พบว่า กลยุทธ์ทางการตลาด 6 ด้าน ในภาพรวมอยู่ในระดับมากเกือบทุกข้อมิเพียงด้านส่งเสริมการตลาดและให้ความรู้กับลูกค้า ในภาพรวมอยู่ในระดับ ปานกลาง เปรียบเทียบกลยุทธ์การให้บริการงานด้านสินเชื่อ (สินเชื่อรายปลีก) ธนาคารกรุงเทพ จำกัด (มหาชน) สำนักธุรกิจอุบลราชธานี พบว่า จำแนกตามเพศ อาชีพ พบว่า ลูกค้าที่มิเพศ อาชีพต่างกัน พิจารณากลยุทธ์การให้บริการ งานด้านสินเชื่อ ด้านทำเลที่ตั้ง แตกต่างกันอย่างมินัยสำคัญทางสถิติ ที่ระดับ .05 ส่วนด้านอื่น ๆ ไม่แตกต่างกัน จำแนก ตามอายุ พบว่า ลูกค้าที่มิอายุต่างกัน พิจารณากลยุทธ์การให้บริการงานด้านสินเชื่อ ด้านบุคลากร ด้านราคาและค่าใช้จ่าย อื่น ๆ ของผู้ใช้บริการ แตกต่างกันอย่างมินัยสำคัญทางสถิติ ที่ระดับ .05 ส่วนด้านอื่น ๆ ไม่แตกต่างกัน จำแนกตาม สถานภาพ พบว่า ลูกค้าที่มิสถานภาพต่างกัน พิจารณากลยุทธ์การให้บริการงานด้านสินเชื่อ ด้านราคาและค่าใช้จ่าย อื่น ๆ ของผู้ใช้'บริการ แตกต่างกันอย่างมินัยสำคัญทางสถิติ ที่ระดับ .05 ส่วนด้านอื่น ๆ ไม่แตกต่างกัน จำแนกตามระดับ การศึกษา พบว่า ลูกค้าที,มิระดับการศึกษาต่างกัน พิจารณากลยุทธ์การให้บริการงานด้านสินเชื่อ ด้านบุคลากร ด้านกระบวนการให้บริการ แตกต่างกันอย่างมินัยสำคัญทางสถิติ ที่ระดับ .05 ส่วนด้านอื่น ๆ ไม่แตกต่างกัน จำแนก ตามรายได้ต่อเดือน พบว่า ลูกค้าที่มิรายได้ต่อเดือนต่างกัน พิจารณากลยุทธ์การให้บริการงานด้านสินเชื่อ ด้านบุคลากร แตกต่างกันอย่างมินัยสำคัญทางสถิติ ที่ระดับ .05 ส่วนด้านอื่น ๆ ไม่แตกต่างกัน
คำสำคัญ : กลยุทธ์การให้บริการงาน, สินเชื่อ, ธนาคารกรุงเทพ

           The purpose of this research was to study the credit service (retail credit) strategy of Bangkok Bank Public Company Limited at the business office of Ubonratchathani and to compare the credit service (retail credit) strategy of Bangkok Bank Public Company Limited at the business office of Ubonratchathani which were classified by gender, age, marital, status, education level, career and monthly income.
           The sample group of this research were 310 service users of the credit service (retail credit) of Bangkok Bank Public Company Limited at the business office of Ubonratchathani (under responsible zone of Ubonratchathani, Yasothon, and Amnatcharoen Province) was applied with stratified random sampling technique. The research tool was questionnaire with five level-scale evaluation and at .98 significant level. The application of statistics was to analyze data for percentage, mean, standard deviation, t-test and F-test.
           The result of this research revealed that: most of service users of the credit service (Retail Credit) strategy of Bangkok Bank Public Company Limited at the business office of Ubonratchathani were male, with lower 40 years old, with married marital status, with undergraduate educational level, as merchant/business engagement and had 20,001-30,000 Baht monthly income. The strategy of credit service (retail credit) strategy of Bangkok Bank Public Company Limited at the business office of Ubonratchathani were in six dimensions and were found that most of them were rated at high level with the except of the strategy of marketing support and providing knowledge to customers which were rated at moderate level. เท comparing credit service (retail credit) strategy of Bangkok Bank Public Company Limited at the business office of Ubonratchathan found that: in classify by gender and career, it revealed that the difference in gender and career of customers in the strategy of location was with difference at .05 statistical significant and other was with no difference. เท classify by age, it revealed that the difference in age customers with personnel prices and other expenses of the service user was difference at .05 statistical significant and other was with no difference. เท classify by marital status, it revealed that the difference in marital status of customer with the price and other expenses of the service user was difference at .05 statistical significant I and other was with no difference. เท classify by education level, it revealed that the difference in education of the customer personnel, the service process was difference at .05 statistical significant and other was with no difference. เท classify by monthly income, it revealed that the difference in income of customer with personnel was difference at .05 statistical significant and other was with no different.
Keywords : The strategy, Credit Service, Bangkok Bank Limited


Full Text:

PDF

Refbacks

  • There are currently no refbacks.