อิทธิพลของการสนับสนุนจากผู้บริหารที่มีต่อ คุณภาพระบบสารสนเทศ คุณภาพการให้บริการ และผลประโยชน์สุทธิขององค์กร

จารุวรรณ ลิมป์ไพบูลย์

Abstract


บทคัดย่อ

งานวิจัยนี้มีวัตถุประสงค์เพื่อทดสอบอิทธิพลของการสนับสนุนจากผู้บริหาร ที่มีผลต่อคุณภาพระบบสารสนเทศ คุณภาพการให้บริการ และผลประโยชน์สุทธิขององค์กร โดยทำการเก็บรวบรวมข้อมูลจากธุรกิจซึ่งเป็นวิสาหกิจขนาดกลางและขนาดย่อม(SMEs) ในประเทศไทย จำนวน 300 แห่ง เครื่องมือที่ใช้ในการวิจัยเป็นแบบสอบถาม สถิติที่ใช้ในการวิเคราะห์ข้อมูลได้แก่ ค่าร้อยละ ความถี่ ค่าเฉลี่ย ส่วนเบี่ยงเบนมาตรฐาน และแบบจำลองสมการโครงสร้าง(SEM) ผลการวิจัยพบว่า การสนับสนุนจากผู้บริหารมีอิทธิพลทางบวกต่อคุณภาพระบบสารสนเทศ คุณภาพการให้บริการ และผลประโยชน์สุทธิขององค์กร ในขณะที่คุณภาพระบบสารสนเทศมีอิทธิพลทางบวกต่อผลประโยชน์สุทธิขององค์กร นอกจากนั้นยังพบว่าคุณภาพการให้บริการมีอิทธิพลทางบวกต่อผลประโยชน์สุทธิขององค์กร สรุปว่า การสนับสนุนจากผู้บริหารระดับสูงมีผลต่อความสำเร็จของการนำระบบสารสนเทศมาใช้ในองค์กร และการสนับสนุนจากผู้บริหารระดับสูงทำให้คุณภาพของระบบสารสนเทศ คุณภาพการให้บริการสารสนเทศ และผลประโยชน์สุทธิขององค์กรดีขึ้น ทำให้องค์กรเกิดประสิทธิภาพในการทำงานและสามารถดำรงอยู่ได้ในระยะยาว (ให้เขียนว่า ผู้บริหารระดับสูง ต้องสนับสนุน งบประมาณ การมีส่วนร่วมในการประยุกต์ชะรบบสารสนเทศในองค์กร)

คำสำคัญ : การสนับสนุนจากผู้บริหาร, ระบบสารสนเทศในองค์กร, ผลประโยชน์สุทธิขององค์กร, คุณภาพของระบบสารสนเทศ, คุณภาพการให้บริการสารสนเทศ

 

Abstract

This research aims to examine the relationship of influential support from top management that affects the quality of information systems, quality of service and information systems and the net benefits of the organization. The data was collected from 300 businesses which are small and medium-sized enterprises (SMEs). The instruments used in the study was a questionnaire. The statistic used for data analysis is structural equation modeling (SEM). The results showed that 1) linear structural equation modeling assumptions are established consistent with the empirical data, to a great extent (c2./df = 1.913, RMSEA = .055, RMR = 0.032, AGFI = 0.865, CFI = 0.961, IFI = 0.961). 2) The role of support from the top management of the organization as factors that have a positive influence on the quality of enterprise information systems, quality of service enterprise information systems, and the net benefits of statistical significance. While the quality of corporate information systems has a positive influence on the net benefits of statistical significance. It also found that the quality of services and enterprise information systems have a positive influence on the net benefits of significant statistical. It is concluded that the role of support from top management affects the successful implementation of information systems used in the organization and support from top management, the quality of information systems, quality information service, and the net benefits of better organization. The company’s performance can survive in the long term.

Keywords : The role of support from top management, Information systems in organizations, The net benefit of organization, Quality of the information system, Quality information service.

Full Text:

PDF

Refbacks

  • There are currently no refbacks.