ความสัมพันธ์ระหว่างลักษณะของผู้ประกอบธุรกิจโลจิสติกส์และผลกระทบกลยุทธ์ การจัดการโลจิสติกส์ที่มีต่อผลการดำเนินงานของธุรกิจโลจิสติกส์ในประเทศไทย

นวพล ประสมทอง

Abstract


บทคัดย่อ

งานวิจัยนี้มีวัตถุประสงค์เพื่อศึกษาข้อมูลเกี่ยวกับลักษณะของผู้ประกอบธุรกิจโลจิสติกส์ในประเทศไทย  เพื่อศึกษาความสัมพันธ์และทดสอบผลกระทบกลยุทธ์การจัดการโลจิสติกส์ที่มีต่อผลการดำเนินงานของธุรกิจโลจิสติกส์ในประเทศไทย ในการศึกษาวิจัยครั้งนี้เป็นการวิจัยเชิงปริมาณ (quantitative research) โดยใช้แบบสอบถามเป็นเครื่องมือวิจัย กลุ่มประชากร คือ ผู้ประกอบการธุรกิจโลจิสติกส์ในประเทศไทย จำนวน 537 ราย กลุ่มตัวอย่าง จำนวน 230 ราย โดยนำผลมาวิเคราะห์ข้อมูลด้วยสถิติพรรณนา ใช้การหาค่า  ความถี่ ร้อยละ ค่าเฉลี่ย ส่วนเบี่ยงเบนมาตรฐาน และทำการทดสอบสมมติฐานด้วยการใช้สถิติการวิเคราะห์การถดถอยอย่างง่าย และแบบพหุคูณ

ผลการศึกษาพบว่า ข้อมูลเกี่ยวกับลักษณะของผู้ประกอบธุรกิจโลจิสติกส์ในประเทศไทย มีขนาดของธุรกิจ ได้แก่ ส่วนใหญ่เป็นอุตสาหกรรมขนาดเล็ก หมายถึง มีการจ้างงานไม่เกิน 50 คน มีทุนจดทะเบียนไม่เกิน 50 ล้านบาท ประเภทธุรกิจโลจิสติกส์ เป็นผู้ประกอบข้อมูลการขนส่งทางถนน คิดเป็นร้อยละ 35.22  ข้อมูลรายได้ของธุรกิจต่อเดือน ไม่เกิน 50 ล้านบาท คิดเป็นร้อยละ 66.09 มีประสบการณ์ที่ดำเนินธุรกิจไม่เกิน 10 ปี คิดเป็นร้อยละ 36.09 ส่วนข้อมูลกลยุทธ์การจัดการโลจิสติกส์อธิบายการเปลี่ยนแปลงของผลการดำเนินงานของธุรกิจโลจิสติกส์ในประเทศไทยในภาพรวม ได้ร้อยละ 68.90 โดยมีความสัมพันธ์และทดสอบข้อมูลลักษณะผู้ประกอบการเป็นไปในทิศทางเดียวกันกับผลการดำเนินงาน โดยเรียงลำดับได้ดังนี้ คือ ด้านนวัตกรรมการดำเนินงาน ด้านคุณภาพการบริการ ด้านการใช้ทรัพยากรอย่างมีคุณค่า และด้านความยืดหยุ่นในการดำเนินงาน ตามลำดับ

คำสำคัญ : กลยุทธ์การจัดการโลจิสติกส์, ผลการดำเนินงาน, ธุรกิจโลจิสติกส์, ลักษณะผู้ประกอบธุรกิจ
โลจิสติกส์

 

Abstract

This research has objectives to learn about the characteristics of the logistic business in Thailand and to study the correlation and impact analysis of logistic management strategy on the performance of the logistics business in Thailand. This study is a quantitative research. It is using a questionnaire as a tool. The population was 537 entrepreneurs of logistic business in Thailand. The samples were 230 cases analyzed with descriptive statistics using frequency percentage, and standard deviation. To test the hypothesis was by using statistical regression analysis ; simple and multiple regression.This result concluded that information management strategy of logistics describes the changes in the operating results of logistic business in the country as a whole was 68.90 percent.

The study found that information about the characteristics of the logistics business in Thailand has the size of business mostly small industries which means they are employed less than 50 employees, have registered capital of not more than 50 million baht of logistic business. The percentage 35.22 is entrepreneurship road transpor, the. revenue of businesses per month is up to 50 million baht representing 66.09 with experience running a business more than 10 years representing 36.09. The data of logistic management strategies can explain characteristics change of logistic business performance in the country as a whole is 68.90 per cent, with the relationship and data test of characteristic operators are in line with the performance in descending order which are  innovation operations, the service quality, useing of valuable resources, and the flexibility in the operating, respectively.

Keywords : Logistic management strategies, Performance, Logistic business, The characteristics of the logistic business.

Full Text:

PDF

Refbacks

  • There are currently no refbacks.